Saturday, August 14, 2010

fikirkan sejenak~~~

ketika inin sye bru sje menunaikan kewajiban sy kepada-NYA..
sungguh,,di bulan ramadhan ini byk memberikan sye kelainan,,
w/p beban kerja yg menimbun tp igtan sye kpd-NYA ttp bertambah,,
moge akan terus kekal sebegini,,insyaAllah,,
ptg td sye ade terjumpe sesorg punye blog,,
sungguh seronok sye bce blog beliau,,
byk yg beliau tulis menyedarkan sye tntg hakikat dunia,,
tentang perangai manusia,tuntutan kpd manusia,,
sungguh menyedihkan tp itulah kebenaran nye,,
ingin sye berkongsi sebuah cerita untuk tatapan anda semua...

************************************************************************************


Adalah seorang hamba ALLAH ni, dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan.
Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu, tetiba dia terdengar satu
bunyi… Jeng!Jeng!Jeng!… bunyi….AAUUUMMMMM!!!!! Bunyi harimau yg
kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja. Jadi, si hamba ALLAH ni
pun lari untuk menyelamatkan diri. Harimau tu kejar hamba ALLAH ni.
Sebab dia dah lapar sangat ni.
Harimau tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba ALLAH ni punyalah
takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia
diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi. Dengan kuasa ALLAH
diperlihatkan sebuah perigi di depan mata ya. Jadi untuk menyelamatkan
diri si hamba ALLAH ni pun terjunlah ke dalam perigi.
Perigi tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba ALLAH ni bergayut pada
tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan di tengah-tengah
perigi. Di mulut perigi, harimau yg lapar tu menunggunya. Si hamba
ALLAH ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri, sambil
berdoa kepada ALLAH agar dia diselamatkan. Tengah dok berfikir camner
nak selamat, tetiba dengar bunyi kocakan air di bawah perigi.
AAAAA!!!!… Ya ALLAH….. lagilah seram dibuatnya. Nak tahu ada apa
kat bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan. Apalah nasib. Dah jatuh
ditimpa tangga. lagilah takut si hamba ALLAH ni. Atas ada harimau bawah
ada buaya. Semakin risau dan takut. Tengah berfikir untuk mencari jalan
keluar, tetiba keluar seekor tikus putih dari lubang celah-celah
perigi,
naik ke atas ikut tali yg hamba ALLAH tu bergayut.
Sampai kat atas tikus tu gigit tali tu pulak. Cis, kurang ajar punya
tikus.
Alahhhh…. cam ner ni. Pas tu, keluar lagi seekor tikus yg berwarna
hitam.
Naik mengikut tali tadi, Cit!Cit! Cit!Cit! sampai kat atas.
Tikus hitam ni pun gigit juga tali tu. Cis, lagi satu. Macam mana aku
nak buat ni…. habislah jadi mangsa buaya .
Berfikir lagi. Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau tunggu
tali putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya. Macam mana nih…
Sedang hamba ALLAH tu berfikir cam ner nak selamatkan dirinya,
tetiba….
terdengar satu bunyi…. BZZZZZ BZZZZZ… bunyi lebah bawa madu. Si
hamba
ALLAH ni pun mendongak ke langit, melihat lebah yg sedang bawa madu.
Tetiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si hamba
ALLAH ni tadi. Punyalah nikmat sehingga tidak terkata. Hamba ALLAH tu
kata,
”Fuh manisnya madu ni , tak pernah ku rasa manisnya ni.
Sedapnya.
SUBHANALLAH sungguh sedap ni.” Kerana setitik madu si hamba ALLAH tu
lupa pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yg
menantinya di bawah.
Kalau semua nak tahu , si hamba ALLAH itu adalah kita semua.
Harimau yg mengejar tu adalah maut kita, ajal memang sentiasa mengejar
kita,
so beringat-ingatlah. 2 ekor buaya itu adalah Malaikat Munkar dan Nakir
yg menanti kita di alam kubur nanti. Tali yg tempat si hamba bergayut
tadi adalah jangka hayat kita kalau pendek talinya maka panjanglah
umur kita dan kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita.
Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan juga malam yang
sentiasa menghakis umur kita. Kan tikus tu gigit tali tu. Madu…,madu
yg jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi adalah
nikmat dunia.
Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke dalam mulutnya,dia lupa pada
harimau dan buaya tu. Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa pada
ALLAH.
Waktu susah baru la nak ingat ALLAH.

Thursday, August 12, 2010

rindu sgt2... =(

haha,,gomenasai,,
bkn rindu kat bf yer,,maaf,,
ni rindu kat kwn2 sk0la sye,,kwn sje bkn tmpt nyer,, =p
hehe,,xpe3,,anyway,,ramadhan 2 ta0n lepas <5 ta0n skola skali> rindu buke sme2 ngn kwn2 sume,,
mknn kat dm tuhtp blle da rmai2 tuh sronok sgt,,
2 day p0se da bukak lgu rye,,
hahah,,giler weh,,yelah,,da abes pose gnti la kte kan,,
konon2 nyer la,,hahah,,pape pon,slamat berp0se kwn2,,
w/dmne anda berada yer,,,jgn lupe kenangan kte sme2,,
luv u guys,,hope i can meet u all soon,,
may this ramadhan brings happiness in our live,,
may Allah bless us,,amin,,
insyaAllah ade umo pnjg kte jmpe lgi,,
salam ramadhan,,,



my besh buddies,,


dak2 class 5 intan


                                              
                                                                dak2 dorm waja 4




                            

Wednesday, August 11, 2010

ramadhan datang lagi...

 ‎"Sesungguhnya d dlm syrga tdpt 1 pntu yg dberi nama ARRAYYAN.Pd hr kiamat nnti stiap org yg bpuasa akn msuk syrga mlalui pntu tsebut.Tidak ada org lain yg dpt msuk ke dlmnya selain mrk.Pd saat itu akn ada suara yg btnya:"D mnakah org2 yg bpuasa?"Mrk pun bgun,lalu msuk ke syrga mlalui pntu yg Allah jnjikan itu.Stlh mrk msuk,pntu itu dtutup kmbali shgga tidak ada seorg pun yg dpt masuk ke dlmnya."{Bukhari & Muslim}


 

Saturday, August 7, 2010

upgrade care anda berbual~~~

* Anda berada di stesen bas dan rakan anda ternampak sambil bertanya: 
"Tunggu bas ke?" 
Anda harus menjawab:

"Taklah aku tengah tunggu helikopter, lambat plak ari nie ye"



* Anda hendak pergi ke bilik mandi untuk mandi dan rakan sebilik anda bertanya:
"Ko nak mandi ke?" 
Anda harus menjawab:

"Taklah aku nak pi main lelayang kejap, ko nak join?"



* Anda sedang menulis surat dan rakan anda menegur: 
"Aik? tulis surat nampak?" 
Anda harus menjawab:

"Oh ye ke? aku tak prasan ah...tangan aku bergerak sendiri"



* Anda sedang makan nasik dan orang tegur: 
"Makan nasik?" 
Anda harus menjawab:

Dgn nada yg lembut " Mata ko buta ke per? Kan aku tengah minum teh ais nie?"



* Anda baru pulang dari kerja dan jiran anda bertanyer: 
"Baru balik dari keje?" 
Anda harus menjawab:

"Taklah, saya dari rumah, nak pi keje lah nie...opis saya dah pindah kat rumah..dan rumah saya dah pindah kat opis"



* Anda sedang sibuk buat kerja dan rakan sepejabat menegur: 
"Eh kau sibuk ke?" 
Tak payah jawab:

Peratikan muker dia pastu kompang siket pipi dia.



* Anda sedang menonton tv ceriter melayu, rakan anda datang lalu bertanyer: 
"Eh citer melayu ke?" 
Anda harus menjawab:

"Bukanlah, nie kan citer Otromen Taro menentang Raksaser dari Planet X... ko tunggu jap nanti otromen kuar".


PLEASE DON'T TRY THIS AT HOME

- Terkena kang..hahaha







Thursday, August 5, 2010

kwn2 saye~~~






hahaha,,,mesti korg t'pk kan knape muke MARVIN mcm tuh??
hahah,,dye stress,,sbb J n GOVIN kcu dye tgk movie kat lapt0p sblh,,
hahah,,
nilah kwn2 kwn kat cni,,
seronok kwn ngn dyrg,,
x taw la mcm mne nnt klu da kuar,,
=( sedey,,,,
pape pon we appreciate da time we have,, =)


Wednesday, August 4, 2010

jelez~~

sye sgt jelez ngn kam0!!
sbb ape??
mcm2 laa,,, =(
u got everythng..everythng tht i want 2 have..
hurm,,i know life is unfair,,
u r so true bill gates,, =(

Monday, August 2, 2010

August~~

today is da 1st day in uni in august..
frankly speaking,its not very good starter,,
haha,,its very busy day,,
my class start at 9 am n ended at 7pm!!
damn tiring,,,today i got graphic quiz,,too bad i cant finish it,,
then,i had to finish my graphic drawing n hand in,,
credits to CHO MAH VIN b'coz he help me hand in tht thing,,
credits to J coz she helped me wif da drawings,,
finally ard 3 pm my friend n i,we went 4 an interview for our u,,
they r from MQA ,,they come here to recognize our courses,,
finally i had class from 6-7 pm..
calculus class,,,my fren,Mah Vin said that i looked stress,,
hahah,,nolah bro,,,i'm ok only,,a bit tired,,thanx 4 ur concern,, =p